کد خبر: ۸۵۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶ 15 May 2020
تابناک/اصغر مکارم گفت: چون ویروس کرونا بومی شده است باید طبق دستورالعمل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای قطع انتقال این ویروس ناقلین شناسایی شده و روزانه آمار موارد مثبت دارای علامت و همچنین ناقلین اعلام شوند.
 

 

«اصغر مکارم» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: از آنجایی که مبتلایان به کرونا ۲ دسته هستند برخی دارای علامت و برخی دیگر بدن علامت و فقط ناقل هستند، می باشند و چون ویروس کرونا بومی شده باید طبق دستورالعمل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای قطع انتقال این ویروس ناقلین شناسایی شده و روزانه آمار موارد مثبت دارای علامت و همچنین ناقلین اعلام شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته نتیجه آزمایش ۱۴ بیمار مشکوک به  کرونا مثبت گزارش شده است.

وی افزود: از این موارد مثبت، ۱۲ مورد سرپایی در قرنطینه خانگی بسر می برند و ۲ نفر نیز بستری هستند.

مکارم در تشریح این آمار، اظهار کرد: به طور مثال افرادی با علائم کرونا مراجعه می کنند که پس از نمونه گیری تست آنها مثبت می شود بنابراین به منظور قطع زنجیره انتقال این بیماری، از نزدیکان بیمار و افرادی که با آن در ارتباط بوده اند، تست گرفته می شود و در این بین افرادی بدون علائم هستند که تست آنها مثبت می شود این افراد ناقل هستند بنابراین باید در قرنطینه خانگی بسر ببرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابراز کرد: ناقلین ۳ هفته باید در قرنطینه خانگی بسر ببرند سپس در ۲ مرحله از آنها تست کرونا گرفته می شود و اگر در این مراحل نتیجه تست آنها منفی شود، قرنطینه آنها پایان می یابد.

وی اضافه کرد: ناقلین از طریق سامانه سلامت، از طریق درمانگاه های ۱۶ ساعته که در کلیه شهرستان ها مستقر هستند و یا از طریق انجام تست کرونا از همراهان بیماران شناسایی می شوند.

مکارم عنوان کرد: از ابتدای اسفند سال گذشته تاکنون ۱۰۵ مورد مثبت ابتلا به کرونا در جنوب کرمان گزارش شده است که از این تعداد ۴۳ مورد در شهرستان های جیرفت، ۲۵ مورد کهنوج، ۱۲ مورد عنبرآباد، ۸ مورد منوجان، ۸ مورد رودبار جنوب، ۸ مورد قلعه گنج و ۱ مورد شهرستان فاریاب بوده است که از این تعداد ۵ نفر جان خود را از دست داده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز کرد: همچنین در این بازه زمانی تاکنون ۸۷۵ مورد بیمار تنفسی مشکوک به کرونا در مراکز درمانی جنوب کرمان بستری شده اند که از این تعداد ۸۲۸ نفر پس از بهبودی ترخیص شده اند.

وی اظهار کرد: قریب ۴۰ مورد از آمار مبتلایان به کرونا جزو موارد سرپایی هستند که در واقع ناقلین بدون علامت می باشند که پس از مثبت شدن تست آنها قرنطینه خانگی شدند.

مکارم افزود: از مجموع موارد مثبت گزارش شده متاسفانه تاکنون ۵ مورد فوت شده است و ۳ مورد از موارد فوت شده افرادی بالای ۸۵ سال با بیماری های زمینه ای بودند، یک مورد نیز کودک ۸ ماهه ای بود که خانواده آن در یک مراسم ختم درگیر این بیماری شده اند و این کودک به دلیل ضعف ایمنی بدن فوت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: از این موارد فقط یک مورد بد حال فوت کرده است، این مورد فردی اهل اصفهان بود که در رودبار رفت و آمد داشت که متاسفانه علی رغم این که ۲ هفته علائم کرونا داشت دیر مراجعه کرد و در نتیجه فوت شد.

وی ابراز کرد: قریب ۸ بیمار مبتلا به کرونا که در مراکز درمانی جنوب کرمان بستری هستند خوشبختانه در شرایط حادی نیستند.

مکارم در خاتمه با بیان این مطلب که اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند قطعا زنجیره انتقال قطع می شود، تاکید کرد: اگر مردم در برخورد با یکدیگر فاصله ۱ و نیم تا ۲ متر را حفظ کرده و در فضاهای سربسته و شلوغ حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و دست های خود را مرتب با آب و صابون شست و شو دهند، قطعا به کرونا مبتلا نمی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار